Vanliga frågor till oss
Vi får många frågor och hjälper dig gärna. För att du snabbt och enkelt ska få svar har vi samlat några av dem här.
Vad kostar en undersökning hos er?
En basundersökning hos tandläkaren kostar från 1 065 kr. Då ingår kontroll av dina tänder, ditt tandkött och dina munhygienvanor. Vi tar även röntgenbilder och tar bort synlig tandsten.
En akut undersökning hos tandläkaren kostar från 522 kr beroende på om det är en eller flera tänder som behöver undersökas. Eftersom åtgärderna skiljer sig åt från fall till fall kan även priset variera. För att du ska känna dig trygg får du alltid en prisuppskattning att ta ställning till innan vi går vidare i behandlingen.
Vad kostar ett besök hos en tandhygienist?
Ett vanligt besök hos tandhygienisten kostar från 855 kr och en akut undersökning kostar från 495 kr, beroende på vilka åtgärder du behöver hjälp med.
Då tandhygienisten arbetar förebyggande bidrar regelbundna besök ofta till att du inte behöver gå till tandläkaren så ofta.
Gör det ont att gå till tandhygienisten?
I vissa fall, exempelvis om du har ett inflammerat, blödande tandkött med mycket tandsten, kan en del uppleva att det gör ont att gå till tandhygienisten. Då rekommenderar vi ofta att du får en lokal bedövning innan behandlingen.
Fråga oss gärna så guidar tandhygienisten dig hur ni ska göra ditt besök smärtfritt.
Blir tänderna vitare efter en behandling hos tandhygienisten?
Ja, tänderna kan bli vitare eftersom vi tar bort både tandsten och missfärgningar. Våra tandhygienister använder både handinstrument, Airflow och ultraljud. Kombinerar du behandlingen med en tandblekning blir resultatet ännu bättre.
Vad kostar det att laga en tand?
Att laga en tand kostar från 1 125 kr beroende på vilken tand det gäller och hur många ytor av tanden som behöver lagas.
Tar tandläkaren bort tandsten?
I de flesta fall är det tandhygienisten som tar bort tandsten eftersom de är experter på det. Besöker du tandhygienisten regelbundet, har ett friskt tandkött och endast lite tandsten kan tandläkaren ta bort den vid undersökningstillfället.
Vad är det för skillnad att gå till tandläkaren och tandhygienisten?
Tandläkaren, eller tandläkaren i kombination med tandhygienisten, gör en första basundersökning. Tandläkaren ställer sedan diagnoser som exempelvis hål, tandlossning och infektioner under rötter och skickar vid behov en remiss.
Har du inte så ofta hål eller så mycket tandsten rekommenderar våra tandläkare ofta att du fortsätter dina behandlingar hos tandhygienisten.
Vad är en rotfyllning?
En rotfyllning är en behandling av tandens pulpa och rotkanaler, vilka har blivit inflammerade eller infekterad av bakterier. Det kan exempelvis hända om du har ett hål i tanden och inte åtgärdar det på en lång tid.
Vad kostar det att dra ut en tand?
En tandutdragning kostar från 1 720 kr. Efter en bedömning av tandläkaren kan vi ibland behöva göra en operation och då blir priset högre.
För att du ska känna dig trygg får du alltid ett prisförslag innan vi genomför behandlingen.
Varför händer det att fyllningar går sönder?
Fyllningar kan gå sönder av flera olika skäl, exempelvis att det är hål under den gamla lagningen eller att belastningen på tanden är för hård.
Ibland kan man behöva göra en ny fyllning och då erbjuder vi vid behov även ett mer hållbart alternativ som keramiska kronor.
Varför ilar det i mina tänder?
Ilande tänder kan kan också komma och gå och bero på många olika orsaker, exempelvis blottade tandhalsar som kan uppstå om du borstat hårt eller använt en hård tandborste.
Ibland ilar det efter att du gjort en vanlig lagning. Detta går vanligtvis över efter ett par veckor.
Ilningar kan också bero på att du biter ihop tänderna på natten. Då kan du ibland behöva en bettskena för att de ska släppa.
Jobbar ni med tandblekning?
Ja, våra tandhygienister Ramone och Amanda är experter på tandblekning och hjälper dig gärna med det. Innan du bleker tänderna behöver du boka en basundersökning och få en diagnostisering. Sedan rengör vi tänderna och skapar en avgjutning. Nästa steg är att ta fram individuella skenor som du lägger blekgel i.
Under blekningstiden rekommenderar vi att du lägger till extra fluorprofylax i dina skenor samt undviker födoämnen med mycket färgfällning.
Gör ni bettskenor?
De vanligaste anledningarna till behov av bettskenor är tandpressning och tandgnissling. Det kan ge olika typer av symtom som exempelvis ömhet i ansikts- eller käkmuskler, huvudvärk eller nedslipning av tänderna.
En bettskena minskar belastningen i käkleden och hjälper dina tuggmuskler att slappna av. Genom att dina tänder pressar mot en plastskena istället för mot varandra minskar också risken för att de slits ned.
Jag är rädd för att gå till tandläkaren. Har ni erfarenhet av det?
Att känna obehag inför att gå till tandläkaren är mycket vanligt. Man tror att upp till hälften av Sveriges vuxna befolkning har en viss tandvårdsrädsla och ca 5% har svår fobi.
Vi har lång erfarenhet av tandvårdsrädsla och gör alltid vårt yttersta för att du ska känna dig trygg och väl omhändertagen under hela din behandling.
Möt vår tandsköterska Lena Carlsson som har lång erfarenhet av tandvårdsrädsla
Tar ni emot nya patienter?
Ja, vi välkomnar nya patienter, både vuxna och barn. Har du akuta besvär gör vi vårt bästa för att hjälpa dig så snart vi kan, oftast samma dag.
Vi är flera behandlingsteam som jobbar i skift mellan klockan 7-13 eller 13-19. Detta för att erbjuda dig så god service som möjligt på tider när det passar dig.
Tar ni emot barn?
Ja, vi har alltid välkomnat hela familjen och därmed också barnen.
Vill du lista ditt barn hos oss behöver minst en av föräldrarna också vara patient hos oss.
Hur bokar och avbokar jag en tid?
Du bokar, flyttar fram eller avbokar enkelt din tid via vår nya tidsbokning online. Här får du också en översikt över dina bokade tider.
Till vår tidsbokning online>>
Du kan också kontakta oss via vår telefonsvarare på nummer 08-766 17 45. Vi ringer då upp dig så snart vi får möjlighet.
Eller skicka e-post till oss på info@dalenumtandlakarna.se.
Kom ihåg att av- och ombokningar måste ske minst 24 timmar innan din bokade tid.
Hur snabbt kan jag få en akut tid?
Vi gör alltid vårt bästa för att du ska få en tid samma dag eller dagen efter.
Ring oss på nummer 08-766 17 45 eller maila oss så hjälper vi dig så snart vi kan.
Kan jag betala med Swish?
Ja, det går fint att betala med Swish. Vi är en kontantfri mottagning och tar emot de vanligaste kreditkorten.
Är ni anslutna till Försäkringskassan?
Ja, vi är fullt försäkrade och anslutna till Försäkringskassan. Vi hjälper dig gärna med frågor och ansökan till olika statliga tandvårdsstöd.
Är ni handikappanpassade?
Ja, korridoren och behandlingsrummen är fullt handikappanpassade. Vi har även en handikappvänlig WC i våra lokaler. Fråga oss gärna så visar vi vägen.
Hur hittar jag till er?
Du hittar oss på Agavägen 50 i nybyggda Dalénumområdet på Lidingö.
Hit tar du dig lättast med Lidingöbanan, hållplats Aga station.
Det går också bra att åka buss 238, hållplats Brostugevägen.
Med båtlinje 80 tar du dig enkelt till bryggan i Dalénumområdet. Tidtabell och mer information hittar du här.
Finns det parkering i närheten?
Parkerar på gatan utanför kliniken eller i parkeringsgaraget på andra sidan gatan. Betalning görs lättast via Parksters App eller via sms.
Betalning via SMS
Skicka ett SMS till nummer 0707131415
Meddelandet ska vara:
”33612 (mellanslag) reg nr (mellanslag) 10 siffrigt personnummmer”
Exempel: 33612 ABC234 4609101375
Saknar du en fråga?
Om du saknar en fråga är du välkommen att kontakta oss via formuläret, så återkommer vi till dig så snart vi kan.